man väljer sökord för sin business

Det nya är att du ska optimera LAGOM on-page. Både för mycket och för lite får dig att sjunka i SERP.

Traditionellt har man försökt använda sökordet på så många sätt som möjligt. Då prickade man av den här listan:

Domän/url

Sajtnamn

H1-rubrik

H2- och H3-rubriker

Fet stil

Kursiv stil

Bildens filnamn

Bildens alt-tagg

Ankartexter externa länkar

Ankartexter interna länkar

Brödtext sökordsdensitet minst 1%

Taggar och kategorier på blogginlägg

Dessutom länkade man till relevanta och trovärdiga texter, till exempel på Wikipedia.

On-Page efter pingvinen

Sajten kan stiga i SERP om du minskar on-page optimeringen, Google är på jakt efter dem som ”försöker för mycket”.

I en lång text ska du helt enkelt inte använda sökordet i alla rubriker och alt-taggar, eller på något annat sätt som Googles algoritmer räknar som ”onaturligt” eller ”överoptimerat”. De gamla tipsen om att göra extremt små bilder bara för att få fler alt-taggar, eller att alltid skriva sökordet kursivt fungerar inte längre. Att optimera sökordsdensiteten till 1,3% har ingen effekt längre, men skadar inte heller.

Det här kan vara en bra början:

*Använd sökordet i sajtnamnet och gärna i url. Om du inte har det i domänen kan du skapa en undersida så du får det i url: domän/sökord

*Använd sökordet i h1-rubriken, men proppa den inte full med böjningsformer eller ”kommersiella sökord”

*Använd sökordet i bildens alt-tag, men proppa den inte full med böjningsformer eller ”kommersiella sökord”

*Använd ev sökordet i bildfilens namn

*Använd ev sökordet i en h2-rubrik

*Använd ev sökordet i fet eller kursiv stil på ett ställe

*Använd gärna en relevant utlänk, men inte alltid med sökordet i ankartexten

I en lång text ska du INTE använda sökordet i alla alt-taggar, rubriker eller ankartexter. Det kan räcka med att använda det i huvudrubriken och till bilden högst upp. Överdriv inte användningen i fet och kursiv stil. En av-optimering kan enligt mina experiment få en sida att stiga direkt.

Sommaren 2013 slog Google till mot domännamn som delvis matchar sökordet. (Exakt matchning hade man redan mer eller mindre slutat värdera.) Det som är för ”bra” kommersiellt typ ”limousine service i chicago” försvann från förstasidan. Det var troligen inget straff, men sajter som haft ett försprång sjönk när domännamnet inte längre värderades av Google.

.

tjej läser på bildskärm

Pandan och mycket text

Efter Pandan sade många att det var slut med SEO. Det som gällde nu var bara att användarna gillade sajten. Likes, tweets och +1 skulle bli viktigare än länkar. Antalet klick i SERP, dvs antalet besökare, skulle vara viktigt. Framförallt skulle bouncerate säga allt till Google om vilka sajter som var bra och vilka som var dåliga. Det öppnade en möjlighet till negativ SEO, att klicka på konkurrenternas sajter och stanna en sekund. Dessutom skulle länkar vara värdelösa om de inte var omgivna av 400 tecken text, helst betydligt mer.

Det där med bouncerate har Google dementerat. Bouncerate används för att ge personliga sökresultat, men inte för rangordningen i SERP. För övrigt missförstod nog många pandan. Den handlade inte om nya sätt att bestämma SERP, utan om att få bort skräpsajter med kopierat innehåll. De som levde farligt efter pandan var MFA-sajter med annonser och stulen text men inget eget innehåll. Exakt sådana sajter var det Google ville slippa presentera för sina användare.

Men det tycks vara sant att Google gillar mycket text. En undersida kan aldrig bli för lång. Att dela upp den i en sekventiell lista är dumt, för ingen kommer att orka läsa till den sista delen. Låt all text vara på samma sida, det är bättre både för besökarna och Google.

Mycket text har kanske sitt största värde i att det blir mycket träffar i longtail. Alla ord ger helt enkelt många unika kombinationer som var och en har få googlingar men tillsammans kan ge lika många besökare som ditt exakta sökord. Rådet är därför:

*Bygg en relevant sajt som handlar om ett ämne eller ämnesområde.
*Fyll på med så mycket relevanta texter som möjligt

Våren 2013 började Google jaga sajter som länkar till varandra i marginaler och footers. Därför är regeln:

*Använd inte externa länkar i blogroll, marginaler och footers.

Sajtens struktur

Google mäter hur bra sajten är för besökarna. Så bygg en sajt som är bra och lättnavigerad för besökarna!

Länka internt så länkkraften flödar internt på ett optimalt sätt. Detta är även ett bra sätt att visa både Google och människor vad som är viktigt på din sajt. Använd varianter av sökordet i ankartexterna ibland, men inte alltid.

NEJ: Sidor utan inlänkar kan varken Google eller människor hitta.
NEJ: Sidor utan utlänkar blir återvändsgränder för länkkraften som ska cirkulera på sajten.

Här är några enkla regler:

1. Koncentrera intresset och länkkraften på förstasidan, där även bloggen ska finnas.
2. Gör undersidor en nivå under förstasidan.
3. Gör undersidor till dessa undersidor om det behövs. Gör inte fler nivåer än max dessa tre.
4. Länka till förstasidan från alla undersidor och blogginlägg (”home”).
5. Länka till alla undersidor från förstasidan. Det kan vara menyer, nya inlägg, mest lästa inlägg osv.
6. Lägg in extralänkar till de viktigaste sidorna så Google, besökarna och länkkraften dirigeras dit.
7. Optimera förstasidan för ditt sökord.
8. Enskilda blogginlägg och undersidor kan optimeras för valfritt sökord eller en variant av sökordet. Därigenom kan du få besökare från den långa svansen. Att optimera för en specialitet som ”röda bilar i Gnesta” kallas Google Sniper.

Tydligt varumärke

Det är en fördel för relevansen i Googles ögon att hela sajten handlar om närliggande ämnen inom samma nisch. Du kommer även att få färre besökare om sajten handlar om flera olika ämnen än om den handlar om ett. Varför? För att ditt varumärke blir otydligt. Så starta flera sajter om du vill skriva om flera ämnen. En blogg om bilar och hundar får färre besökare än en blogg om bara bilar. För ett tydligt varumärke gäller att less is more.

Utlänkar

Var inte rädd för utlänkar. Utlänkar läcker inte pagerank. Om du länkar till sådant som är intressant för dina läsare så värderas detta av Google. Kom ihåg att länka till relevanta sidor med hög trust. Wikipedia är aldrig fel. Handlar din text om marsvin, länka till Wikipedias svenska sida om marsvin. Youtube kan också vara bra och då ska ordet marsvin finnas i beskrivningen och taggarna till klippet. Myndigheter, universitet och organisationer som  FN har hög trust. Stora dagstidningar är troligen också bra. En relevant utlänk i varje inlägg kanske kan vara en bra regel. Google tolkar det som att du erbjuder dina läsare relevant information.

Förr var rådet att alltid använda sökordet i ankartexterna. Efter pingvinen ska du vara försiktig med det.

Bygger du en satellit? Ett par länkar är förmodligen bättre än hundra. Lägg länkarna i relevant text, alltså en text där sökordet och relaterade ord förekommer. Skippa blogroll och sitewide.

SEO & Internet Home